Publikationen

Bisherige wissenschaftliche Veröffentlichungen

Publikationen

  • Wagner, Daniela (2006). Strategien der Verständnissicherung in virtuellen Teams. In: Sprache und Datenverarbeitung. International Journal for Language Data Processing. Vol. 30.2/2006. S. 19-33.
     
  • Hauenschild, Christa; Christiane Schmidt, Daniela Wagner (2005). Managing Diversity in virtuellen Teams. In: Jürgen Beneke, Francis Jarman (Hrsg.). Interkulturalität in Wissenschaft und Praxis. Hildesheimer Universitätsschriften; 15. Universitätsverlag Hildesheim. Hildesheim. S. 211-224. Online verfügbar unter:
    http://web1.bib.uni-hildesheim.de/edocs/2004/390120634/meta/

    Abstract: Der Beitrag geht von der Idee aus, dass Unterschiedlichkeit von Menschen für die Gemeinschaft nicht nur Probleme schafft, sondern ein positives Potential in sich trägt. Dies entspricht der Grundannahme eines Management-Ansatzes, der in den letzten Jahren in der nordamerikanischen Wirtschaft zur Personalführung unter dem Schlagwort "Managing Diversity" entwickelt wurde. In dem Beitrag wird diese grundlegende Idee auf die Zusammenarbeit in interkulturellen virtuellen Teams angewandt. Dabei wird auf Erfahrungen zurückgegriffen, die in standortübergreifenden Lehrveranstaltungen für Studierende unterschiedlicher Fachkulturen und z.T. auch unterschiedlicher Muttersprachen gesammelt wurden. Es werden erste Hypothesen zu didaktischen Strategien der Unterstützung eines wertschätzenden Umgangs mit kultureller Vielfalt in studentischen virtuellen Teams präsentiert.
     
  • Link, Lisa; Daniela Wagner (2005). The role of computer-mediated communication in distributed virtual teams in higher education. In: Subhasish Dasgupta (Hrsg.). Encyclopedia of Virtual Communities and Technologies. George Washington University. Idea Group Reference: Hershey et al. S. 49-53.

    Abstract: Computer-mediated communication (CMC) plays a central role in the context of virtual learning communities. Its effective use as a substitute for face-to-face communication in learning environments requires specialized communicative competencies, which are often not addressed in educational training. Although many students and instructors are familiar with a variety of CMC tools, they are often unaware of the impact that computer-mediated communication can have on the communication process. After first outlining characteristics of CMC and discussing relevant CMC theories, this chapter goes on to present one model used in blended learning courses to prepare students and instructors for effective use of computer-mediated communication and suggests ways in which this model can be transferred to other courses in higher education.
     
  • Plank, Margret; Daniela Wagner (2005). Bedarfsanalyse für die Weiterbildung von (Fach-) Übersetzern und Technischen Redakteuren. In:BDÜ (Hrsg.): Mitteilungen für Dolmetscher und Übersetzer, Nr. 2/05, S.24-25.
  • Hauenschild, Christa; Christiane Schmidt, Daniela Wagner (2005). Managing Diversity in virtuellen Teams. In: Jürgen Beneke, Francis Jarman (Hrsg.). Interkulturalität in Wissenschaft und Praxis. Hildesheim: Universitätsverlag Hildesheim. S. 211-224.

    Abstract: Der Beitrag geht von der Idee aus, dass Unterschiedlichkeit von Menschen für die Gemeinschaft nicht nur Probleme schafft, sondern ein positives Potential in sich trägt. Dies entspricht der Grundannahme eines Management-Ansatzes, der in den letzten Jahren in der nordamerikanischen Wirtschaft zur Personalführung unter dem Schlagwort "Managing Diversity" entwickelt wurde. In dem Beitrag wird diese grundlegende Idee auf die Zusammenarbeit in interkulturellen virtuellen Teams angewandt. Dabei wird auf Erfahrungen zurückgegriffen, die in standortübergreifenden Lehrveranstaltungen für Studierende unterschiedlicher Fachkulturen und z.T. auch unterschiedlicher Muttersprachen gesammelt wurden. Es werden erste Hypothesen zu didaktischen Strategien der Unterstützung eines wertschätzenden Umgangs mit kultureller Vielfalt in studentischen virtuellen Teams präsentiert.
     
  • Link, Lisa; Daniela Wagner (2004). Methods for Evaluating CMC in Online Learning in Higher Education. In: Michael Auer; Ursula Auer (Hrsg.). Proceedings of the International Workshop „Interactive Computer aided Learning“ ICL 2004. Kassel: Kassel University Press.

    Abstract: Despite the abundance of studies on computer-mediated communication (CMC), to date there is still a lack of empirical research on this communication form in online learning in higher education. This paper discusses what methods are suitable for assessing the communicative processes taking place in various forms of CMC. Initial findings from analysing transcript data of discussion forum postings will be presented as well as some suggestions on how to prepare both students and instructors for effective online communication.
     
  • Wagner, Daniela; Lisa Link (2003). Real-world Scenarios in Educational Training. Establishing a Virtual Translation Network for Students. In: Michael Auer, Ursula Auer (Hrsg.). Learning Objects and Reusability of Content. Proceedings of the International Workshop „Interactive Computer aided Learning“ ICL 2003. Kassel: Kassel University Press (no paging).

    Abstract: In the MEUM project, information and communication technology is used to establish a virtual translation network for translation studies students. In a distributed translation team, the students are introduced to computer-supported cooperative work and gain first-hand experience in typical cooperation and communication processes. By working on a concrete translation project, they can develop new skills and competencies that are required more and more in the professional field of translation. This paper reports on the didactic concept of the MEUM project and presents the initial results of the qualitative and quantitative evaluation carried out in summer semester 2003.
     
  • Caroli, Folker; Christa Hauenschild, Daniela Wagner (2003). A user orientated view of learning environment. In: International Journal of Continuing Engineering Education and Lifelong Learning. 13 (2003), Nr. 5/6. S. 489-500.

    Abstract: Within the rapid development that e-learning has taken in the last years, we still recognise a tendency of restricting the discussion to technical issues. This also influences the way in which e-learning environments are looked upon. What is expected from the users (teachers as well as students) is mostly technical competence in handling them. Our experience in several virtual seminars in the context of the project “Virtueller Campus Sprache – Wissen – Information”, however, shows that this is an inadequate view for an successful exploitation of the potential of computer supported collaborative learning. In our paper we want to discuss a broader concept of “learning environments” including especially social structure and working phases and therefore presupposing communicative competence of their users. From this concept we derive the essential elements of a learning environment in our wide sense of the term and we discuss requirements for the technical infrastructure supporting this kind of e-learning.
     
  • Caroli, Folker; Christa Hauenschild, Daniela Hellmann (2002). Netzgestützte Lehre - Vom Projekt zum Regellehrbetrieb. In: Rainer Hammwöhner, Christian Wolff, Christa Womser-Hacker (Hrsg.). Information und Mobilität. Optimierung und Vermeidung von Mobilität durch Information. Schriften zur Informationswissenschaft Band 40. Konstanz: UVK 2002. S.349 - 363. (Schriften zur Informationswissenschaft 40)
     
  • Caroli, Folker; Christa Hauenschild, Daniela Hellmann, Christa Womser-Hacker (2001). Verteilte Kooperation in virtuellen Seminaren. In: Erich Wagner, Michael Kindt (Hrsg.). Virtueller Campus. Szenarien – Strategien – Studium. Münster: Waxmann 2001. S.483 – 492. (Medien in der Wissenschaft 14)

Präsentationen / Workshops

  • Wagner, Daniela. “Ensuring Understanding in Synchronous and Asynchronous Computer-mediated Communication”. ANELA Junior Research Meeting for Junior Applied Linguistics. Universität Groningen, 24.-26.01.2007.
     
  • Wagner, Daniela. “Strategien der Verständnissicherung in der computervermittelten Kommunikation”. Forschungskolloquium des Instituts für Angewandte Sprachwissenschaft, Universität Hildesheim. 16.01.2007.
     
  • Wagner, Daniela. “Verständnissicherung in der computervermittelten Kommunikation.” GAL-Jahrestagung 2006 “Globalisierung”. Münster, 21.-23.09.2006.
  • Link, Lisa; Daniela Wagner. „Der Ton macht die Musik! Konfliktmanagement in der computervermittelten Kommunikation.“ Fachtagung  ‘Kommunikation und Selbstorganisation. Strategien des Lernens in verteilter Kooperation’ des Modellversuchs MEUM. Hildesheim, 27.-29.09.2004.
  • Wagner, Daniela. „Computervermittelte Kommunikation im verteilten Übersetzerteam.“ Vortrag im Rahmen des Forschungskolloquiums am Institut für Angewandte Sprachwissenschaft der Universität Hildesheim, 02.12.2003.
  • Link, Lisa; Christa Mohr, Daniela Wagner. “Studieren in verteilter Kooperation. Erfahrungen der Studierenden und der Lehrenden im Projekt MEUM.” Fachtagung ‘Lehren und Lernen in verteilter Kooperation’ des Modellversuchs MEUM. Hildesheim, 29.09.-01.10.2003.
  • Wagner, Daniela; Lisa Link. „Arbeiten und Studieren in virtuellen interkulturellen Teams“. Workshop im Rahmen der WissPro-Sommertagung 2003. Bad Malente, 25.-29.08.2003.
  • Caroli, Folker; Daniela Wagner. „Modellversuch MEUM“. E-Learning-Workshop an der Universität Hildesheim, 02.10.2003.
  • Wagner, Daniela; Thomas Gehrke. “Lernen in verteilter Kooperation - Sinn und Unsinn von Lernplattformen.” Vortrag im Rahmen des Kick-Off-Meetings des Modellversuchs MEUM. Hildesheim, 06.12.2002.

 

[Übersicht] [Übersetzungen] [Forschung] [Doktorarbeit] [Publikationen] [Lesetipps] [Kontakt] [Disclaimer]